Rondreis Azie & Pacific

Vietnam

Vietnam

Op 7 november was het tijd om Cambodja vaarwel te zeggen en naar een nieuwe bestemming te gaan.....Good Morning Vietnam! De eerste bestemming in vietnam was het eiland Phu Quoc. Dit is het grootste eiland van Vietnam en het ligt vlakbij cambodja. Lekker 5 dagen niks doen op een tropisch eiland is bepaald geen straf en het is toch lekker om even een korte vakantie te nemen van het reizen.... Haha. Op de boot naar het eiland probeerden ze tickets te verkopen voor een busrit naar de andere kant het eiland, omdat daar alle hotels zaten. Samen met een paar andere eigenwijze backpackers besloten om er geen 1 te kopen en het zelf te regelen, want dat is natuurlijk goedkoper. Eenmaal aangekomen gingen alle minibusjes weg en stonden we daar met al onze bagage en natuurlijk geen vervoer. Gelukkig zijn er altijd de motorbikeguys die je wel naar de andere kant van het eiland willen brengen. Dus met mijn grote backpack, kleine backpack en gitaar op de motor gesprongen en veilig aangekomen aan de andere kant van het eiland. En.... Uiteindelijk was het iets goedkoper! Aan de strandkant van het eiland een mooi bungalowtje gevonden voor 10 dollar per nacht en 50 meter van het strand.... Heerlijk. De volgende dag 2 nederlandse jongens tegenkomen en 2 franse meisjes en met hen heb ik 3 dagen doorgebracht op eiland. Elke avond organiseerden we onze eigen beachparty aangezien het eiland toch wel een beetje saai was qua uitgaan. Een paar biertjes kopen in een winkeltje, wat snacks erbij en hup naar het strand, een snufje goede muziek en je hebt een gezellige beachparty. Overdag was het altijd gewoon lekker chillen op het strand en een beetje een kleurtje krijgen (wat er nu inmiddels in China al weer af, want het is hier overdag 14 graden en in de nacht vriest het). Na 5 dagen strandvakantie vond ik het weer tijd om verder te gaan naar de grootste stad van vietnam... Saigon of te wel Ho Cho Minh City. Ik had al veel mensen gesproken die in Saigon waren geweest en het schijnt de scooterhoofdstad van de wereld te zijn. Vietnamezen en scooters zijn als hollanders en fietsen. Iedereen heeft er minstens 1. De weg oversteken in Saigon is een hele opgave en je hebt er veel lef voor nodig. Het advies is gewoon langzaam lopen, geen gekke bewegingen maken en goed kijken of ze je zien zodat ze je kunnen ontwijken. Aangezien ik een nieuwe gitaar wou kopen in Saigon en ik altijd bijna alles lopend doe zou dat nog wel eens heel leuk kunnen worden. In saigon werden we gedropt bij een busstation een kilometer of 10 buiten het centrum, toch net iets te ver om te lopen. Samen met 3 anderen een taxi gedeeld naar het centrum. In het centrum dropte de taxi ons voor een backpacker hostel. Omdat het er goed uit zag heb ik maar besloten om hier te blijven. De anderen gingen naar een ander hotel/guesthouse. Ingecheckt in een dorm en daar ontmoete ik meteen 4 anderen die op de kamer waren. 2 duitse meiden, een australier en een duitse jongen. Samen zijn we een welkomstbiertje gaan drinken in de bia hoi corner. Dit is een plaats met allemaal kleine 'caffee'tjes' met heel goedkoop bier. De stoeltjes en tafeltjes zijn allemaal van plastic en lijken direct uit een kindercrèche te komen. Een biertje kost omgerekend 20 eurocent dus dat is nog wel te doen. Uiteindelijk zijn we in een bar beland met steengoede live muziek. Erg gezellig. De volgende dag ben ik met de duitse jongen gaan hardlopen in het park tegenover het hostel. Heerlijk joggen tussen de badmintonnende, tai chi en fitness doende vietnamezen. Daarna was het tijd om wat te gaan zien van saigon en natuurlijk te genieten van het heerlijke vietnameze straatvoedsel. Het meest indrukwekkende was het War Museum van de vietnamoorlog. In het museum hingen ongeveer 100 foto's van Agent Orange slachtoffers. Dit is het ontbladeringsmiddel wat amerikanen gebruikten in de oorlog in vietnam. De gevolgen hiervan waren verschrikkelijk. In de tientallen jaren daarna werden duizenden misvormde kinderen geboren. Kinderen met 2 hoofden, zonder armen, zonder benen, misvormde gezichten en ga zo maar door. Verder nog een aantal musea bezocht en natuurlijk alles geprobeerd wat ik op straat tegenkwam aan voedsel.

Na een paar dagen was het tijd om verder te gaan in vietnam. De volgende stop was het toeristische en historische Hoi An. Na een busrit van 24 uur kwam ik hier aan. In de bus een reiziger van de oude stempel ontmoet. Deze oostenrijker was al 45 jaar aan het reizen en had een intense hekel aan de Lonely Planet. Met hem heb ik een uur of 7 non stop gepraat, een erg interessante man met leuke kijk op de wereld. In Hoi An kon ik merken dat ik richting het koude weer ging. Het was daar 17 graden en regenachtig. Hoi An verder is een prachtig stadje en ik heb hier in totaal 2 dagen doorgebracht en genoten van de oude chinese huisjes die hier staan. Na Hoi An ben ik naar Hue gegaan. Een historische stad met een door muren omgeven stadscentrum en in het midden een verboden stad. Hier heb ik 2 dagen doorgebracht waarvan 1 dag op een scooter naar verschillende tombes van koningen. Hue was regenachtig maar de historie en de oude gebouwen maakten veel goed. Jullie merken al dat ik er een beetje snel door heen fiets. Ik zit inmiddels al weer 3 weken in China en morgen ga ik mijn blog over China schrijven. Vietnam was leuk, maar China is vele malen interessanter dus ik hou het nu wat kort en stop al mijn energie in mijn weblog van de eerste maand China J.

Na Hue ben ik naar Hanoi gegaan. Hier ben ik ongeveer 8 dagen gebleven omdat ik moest wachten op mijn visum voor China. Hanoi was een leuke stad alleen de vietnamezen in het noorden van vietnam zijn niet bepaald vriendelijk (een groot verschil met China). Het hostel waar ik verbleef was wel 1 van de beste waar ik ooit heb gezeten. Echt een super relaxte plek met een grote chill out area waar de hele dag dvd konden worden gekeken, een uitstekende pooltafel en een lekker groot dakterras. Hier heb ik mijn grote vrienden Fred (canada) en nitsan (israel) onmoet. Met hen heb ik een week opgetrokken en het was erruugg gezellig. Owja en ondertussen nog naar halong bay geweest voor een dagtripje. Dit was leuk maar ook niet heel indrukwekkend omdat het een beetje leek op het eiland Ko Yao Noi waar ik de eerste maand thaiboksen heb gedaan. Met nitsan ben ik ook een aantal weken in China gebleven, maar hier later meer over. Nadat ik mijn visum voor China had gekregen ben ik nog kort naar Sapa in het noorden van vietnam gegaan. Hier heb ik een dagje rondgereden op een scooter met 2 duitse jongen en een italiaan. Daarna was het tijd om naar China te gaan. Een land waar ik had lang naar had uitgekeken omdat ik verwachte dat het heel anders zou zijn dan zuid oost azie. Of dit ook zo is....... Lees het binnenkort!

Foto's vietnam: http://www.f3.chinoxy.com/media/set/?set=a.2432055716516.2111620.1105330831&type=3&l=cbdecdd3a4

Reacties

Reacties

Hester

hee Bas,

ziet er goed uit op de foto's en ook leuk om je verhaal over Vietnam te lezen. ben natuurlijk ook reuze benieuwd naar je belevenissen in China. hoelang ben je nu al weg??en wanneer is je geplande terugreis??
Geniet heerlijk van alles om je heen, deze belevenis nemen ze je nooit meer af!!

Appie

Yo Basdude!

Weer een mooi verslag hoor. Begint nog niet te vervelen begrijp ik. Krijg je al een beetje spleetogen?

Karst

Yo Bastiaan, dank je wel voor je berichtje! Drink er maar eentje op me, mag ook wel meer hoor. Kost toch niks daar.
Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Blijf er van genieten!
Kom je wel een keer terug naar Nederland? Ik heb nog steeds een basisplekje voor je gereserveerd..!

Dick ten Klooster

Hi die Bastiaan,

Ik ben zeer benieuwd hoe je China zult ervaren, hoe gaan zij om met het milieuvraagstuk. Ik heb er zelfs groene rivieren gezien maar toch zwemmen er mensen in. Ik kijk uit naar je volgende verslag, have fun en blijf heel.

Dick

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!